Burgemeester Maarkedal
Kruimelpad
GRUP ‘Rond Ronse’ in laatste rechte lijn
Vrijdag 20 oktober 2023 keurde de Vlaamse Regering de volgende fase van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ‘Rond Ronse’ goed. Dat is opnieuw een belangrijke stap voor het dossier van de ontsluiting van Ronse. Na het bepalen van het traject met een boordtunnel legt dit GRUP de contouren van het tracé vast. Daar ging heel wat onderzoek en een uitgebreid participatief traject aan vooraf. Bij deze vaststelling wordt rekening gehouden met heel wat opmerkingen van het openbaar onderzoek. Na advies van de Raad van State kan de regering de plannen definitief vaststellen. Daarmee lijkt er eindelijk licht aan het einde van de tunnel.
Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA), Vlaams Volksvertegenwoordiger en burgemeester van Maarkedal Joris Nachtergaele en schepen Wim Vandevelde N-VA Ronse zijn bijzonder tevreden.
Nieuwe mijlpaal voor de ontsluiting van Ronse.
Dit dossier heeft een enorme voorgeschiedenis. Het doortrekken van de N60 en de Zuiderring liggen al sinds 1977 op de tafel. Tal van initiatieven draaiden toen op niets uit. In 2017 besliste toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts om de ontsluiting van Ronse (de doortrekking van de N60) hoog op de agenda te zetten. Sindsdien is men niet over een nacht ijs gegaan. Grote infrastructuurwerken zijn ingrijpend en roepen veel vragen op. Om van bij de start het draagvlak en de kans op slagen te vergroten, duidde de Vlaamse Regering ‘De Werkvennootschap’ aan als initiatiefnemer voor het participatief traject ‘Rond Ronse’. Men ging in dialoog met de verschillende overheden, organisaties uit het middenveld, actiecomités en experten. Daar werd heel wat denkwerk verricht. Verschillende pistes werden nauwgezet onderzocht en geanalyseerd.
Wat nu op tafel ligt is een evenwichtig en allesomvattend plan met aandacht en respect voor mobiliteit, natuur en omgeving, landbouw en economie. Het biedt een antwoord op alle effecten voor de regio en versterkt zo onze streek. Men vrijwaart en bewaart zo een van de mooiste landschappen van Vlaanderen, De Vlaamse Ardennen.
Reacties
Vlaams minister Matthias Diependaele: “Voor de mobiliteit en economische ontwikkeling van Ronse en de Vlaamse Ardennen bij uitbreiding is dit project van cruciaal belang. De plannen respecteren het mooie landschap, natuur en erfgoed in de streek. De Vlaamse regering is tegemoet kunnen komen aan veel bemerkingen die op de voorlopige plannen werden ingediend. Met deze beslissing staan we alweer een stap dichter bij de oplossing voor een dossier dat al decennia aansleept.”
Schepen van Ronse, Wim Vandevelde is nauw betrokken bij dit belangrijke dossier en woonde de werksessie van De Werkvennootschap bij: “Het doortrekken van de N60 en de Zuiderring gaat over de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid. Door het weghouden van het doorgaand zwaar vervoer in de wijken en de schoolomgevingen verbetert de leefbaarheid van ons centrum. Door van bij de aanvang de scope heel breed te leggen, ligt bovendien een indrukwekkend plan voor om onze regio te versterken.”
Vlaams Volksvertegenwoordiger en burgemeester van Maarkedal, Joris Nachtergaele, is eveneens tevreden: “Soms zijn de grootste verwezenlijkingen als lokale bestuurspartij net die zaken die er niet komen. Het was een immense strijd, maar het is ons gelukt om de oostelijke tracés die Maarkedal zouden doorkruisen definitief naar de prullenbak te verwijzen. We zullen blijven vechten voor ons prachtig landschap!”
Hoe gaat het nu verder?
Na de definitieve vaststelling van het GRUP Rond Ronse vraagt de Vlaamse Regering advies aan de Raad van State. Deze moet binnen de 30 dagen een advies formuleren. Daarna zal de Vlaamse Regering het GRUP definitief vaststellen en start de volgende fase, namelijk de concrete uitwerking van het voorkeursalternatief en het bebossingsscenario. Ook in deze fasen blijft er ruimte voor participatie onder begeleiding van Team Rond Ronse.